Team en organisatie
Ook de organisatie op de ISK draait om leerlingen.
Leerlingen hebben twee jaar tijd om Nederlands te leren, in een nieuw land te ‘landen’ en uit te zoeken welke vervolgopleiding past. De verschillen in leerbehoeften en leervermogens tussen leerlingen zijn heel groot. Om élke leerling het onderwijs en de begeleiding te geven dat nodig en passend is, werken we in onderwijsteams.
Een onderwijsteam is een vaste groep docenten die collectief verantwoording neemt, voor de opleiding van leerlingen. Vanaf het moment dat een leerling de school binnenkomt tot het moment dat hij/zij de school verlaat, hoort de leerling bij één en hetzelfde team van docenten. We werken met twee onderwijsteams.
Niet alleen docenten op de ISK werken samen in een team. Ook het onderwijsondersteunend personeel werkt als team elke dag aan een goed en veilig leer- en leefklimaat. In de klas en erbuiten.
De werkdag van de medewerkers begint om half negen. Die van de leerlingen om 10.00 uur. Zo is er elke dag ruimte voor medewerkers om samen te praten over leerlingen en hun ontwikkeling, over de lessen, over kwaliteit van vaklessen en de begeleiding van leerlingen. In het team van onderwijsondersteunend personeel staat het welkom en de veiligheid van leerlingen centraal. Vast punt op de agenda is het gedrag rond verzuim en de handhaving van schoolregels.
Door te werken in Teams is de organisatie wendbaar en het werkplezier onder medewerkers groot. Immers de lijntjes zijn kort. Medewerkers weten elkaar als vanzelf snel te vinden. Leerlingen voelen zich gekend, spreken over de ISK als ‘familie’. Hun welbevinden is groot. En dit alles in een context waarin we als onderwijsorganisatie vrijwel dagelijks met nieuwe vragen en situaties worden geconfronteerd.