Arieke: ‘Het eerste grapje in het Nederlands’
Een tijdje geleden was ik met de leerlingen tijdens de les in gesprek over Nederlandse vrienden. In de klas vroeg ik: ‘Wie heeft er een Nederlandse vriend of vriendin?’ Eén meisje riep door de klas: ‘Ik heb één Nederlandse vriendin!’ ‘Leuk!’, reageerde ik, ‘hoe ken je haar?’
Ze keek me aan en zei: ‘Maar dat ben jij….!’
Deze anekdote is typerend voor het werk op ISK! Gelukkig heeft deze leerling inmiddels meer Nederlandse vriendinnen, maar voor mij is dit verhaal één van de vele mooie ervaringen die ik heb opgedaan op ISK. Er gaat geen dag voorbij waarin er grappige, leuke, mooie, ontroerende dingen gebeuren. Het is een baan die nooit saai is!! Als NT-2-docente is het heerlijk om leerlingen de taal te leren. Het is geweldig om te zien hoe ze (soms voor het eerst) hun naam schrijven in het Latijnse schrift, hoe ze de eerste zinnen uit durven spreken, een grapje durven maken in het Nederlands, maar zich er ook over kunnen verbazen dat Nederlands soms zo’n gekke taal is met ingewikkelde regels en uitzonderingen!
Tegelijk is het werken op ISK voor mij nog veel meer dan de Nederlandse taal. Het is voor mij ook de brug zijn tussen deze leerlingen en de Nederlandse samenleving. Er zijn voor ze als ze een telefoontje in het Nederlands moeten doen naar de dokter of de tandarts, uitleggen hoe het Nederlandse schoolsysteem eruit ziet, een keer gaan kijken bij de sportclub, samen kijken op een nieuwe Nederlandse school en alle spannende dingen die daarbij horen, en nog zoveel andere dingen. Zij leren van mij, maar wat leer ik ook ontzettend veel van al deze leerlingen!
We hebben vaak mooie gesprekken waarin zij uitleggen hoe hun land en cultuur eruit zien. De trots waarmee ze kunnen praten over hun familie, over de stad of het dorp waar ze vandaan komen. En soms ook heftige verhalen, waarin ze dingen vertellen die mijn ogen nog nooit hebben gezien! Het is echt bijzonder om te zien hoe ze hiermee omgaan en dit ook durven delen met klasgenoten, docenten en soms ook met Nederlandse leeftijdsgenoten. Met elkaar, als team, proberen we door gesprekken, door (praktische) lessen, door uitstapjes buiten de school, iedere leerling te laten ‘landen’ in het koude kikkerlandje Nederland! Het is dan ook heel mooi om te zien dat ze, als we ze uitzwaaien, het stuk voor stuk leerlingen zijn die klaar zijn om hun plekje op hun nieuwe school en in Nederland in te nemen! Ik kan één ding vanuit de grond van m’n hart zeggen tegen elke leerling: Wow, wat ben ik trots op je!!
Arieke Maljaars , leraar Nederlands, coördinator zorg, coördinator onderwijs Pantarijn ISK